Een succesvol project begint met een goede intake. Als je het daar laat liggen, krijg je je eigen blinde vlekken en vooringenomenheden als een boemerang terug in de loop van een project. In een eerste gesprek probeer ik zoveel mogelijk te weten te komen over het vraagstuk van de klant. Dan doe ik mijn best om 'de goede vragen' te stellen.
In die prille fase zijn er wederzijds nog geen (financiƫle) verplichtingen. Een paar dagen later stuur ik de klant een uitgebreide debriefing. Hierin staat wat er in het eerste gesprek over tafel is gegaan, mijn eerste reflectie daarop, mijn voorstel voor de aanpak van het vraagstuk, een planning van de werkzaamheden en een offerte. Op dat moment kan de klant zich nog om welke reden dan ook terugtrekken en komen beide partijen met de schrik vrij.
Pas als een klant op alle punten akkoord gaat, stel ik een formele offerte op, die beide partijen ondertekenen. Pas dan is er sprake van een formele werkrelatie. Als dat kan, maak ik een offerte voor het complete project. Als dat niet kan, bereken ik een tarief dat past bij de aard van het project. Ik houd altijd de verhouding in het oog tussen mijn prijs en de meerwaarde die een klant ervaart dankzij mijn bemoeienis. Mijn facturen geven inzicht in wat ik daadwerkelijk binnen een project heb gedaan.